onsdag 2 november 2011

Mer om Flickr.



http://www.flickr.com/photos/askeholst/5783032659/sizes/z/in/photostream/



Då jag sökt bilder i Flickr har jag upptäckt att väldigt många har "all rights reserved" status och alltså inte alls kan användas fritt. Jag undrar om det beror på att det är grundinställningen då man lägger upp bilder där- att många inte alls ändrar på den inställningen för att de inte är medvetna om den? Så det är ju inte alls så enkelt att man kan använda alla bilder i flickr fritt, vilket naiva jag trodde. Nåväl, efter lite reseach ser jag att man lätt kan gå in på avancerat sök och där klicka i att man bara vill leta efter bilder man fritt jan sprida om man anger upphovsmannen.Hittade då denna fantastiska bild på från Rörö

Får be att tacka Aske Holst för denna bild. Ni som känner mig som vanligtvis snabb, kan inte ana hur lång tid det tagit mig att få denna bild inklistrad hit. Antagligen nyttig erfarenhet.

Flickr som bildkälla för elever: Känns inte alls som om den här sighten löser alla problem med upphovsrättskyddade bilder: Den typ av bilder elever vill och behöver använda i power point och andra arbeten finner man inte alltid här. Eller vad är er erfarenhet av detta? När är flickr användbart- och när inte?

3 kommentarer:

Jen sa...

Jag tror också att de tär så att folk inte ändrar standardinställningarna. Men jag tycker att det här är lite fascinerande, vi just nu i en fas där tekniken verkligen påverkar inte bara vår vardag, utan allt. Vi är mitti uppstarten, där ingen riktigt verkar vara säker på vad vi ska göra, hur vi borde bete oss och varför. Flickr kan vara ett utmärkt verktyg, OM vi tycker att det redan är så pass bra att vi använder det. Tycker vi att det inte duger så kommer det sakta dö ut. Ingen uppdaterar vara som inte har en ökande kundkrets.

Mari E sa...

Jag tycker att Flickr är användbart som en av ställena där man kan hitta bilder som är ok att använda ur upphovsrättssynpunkt. Sedan några år informerar jag mina elever/låntagare om Flickr och visar hur man kan komma fram till bilderna med CC-licens. Ett litet exempel ur verkligheten är när jag upplyste en elev om att bilden på fotbollsidolen han hittat på Google egentligen inte var tillåten att använda om han skulle sprida den. Jag sa att jag skulle visa honom en hemsida där det finns bilder med licenser. I mitt stilla sinne undrade jag om exemplet skulle vara lyckosamt, men det var det, som tur är. Idolen fanns på flera fina CC-bilder på Flickr. På min "att göra-lista" ligger nu att informera på skolan om flera andra bra bildsajter.

Miia sa...

Hej!
Nu har även jag hittat till din blogg :)
Vad gäller att använda bilder i klassrummet så är Flickr, eller även Googles vanliga sök jättebra. I klassrummet får eleverna använda vilka bilder de vill, även upphovsrättsskyddade sådana, men vill de lägga ut dem på nätet (publicera) så ska man hålla sig till CC-bilder. Jag brukar använda Googles avancerade sök då med eleverna, för då hittar man fler bilder och Wikimedia Commons.