torsdag 3 november 2011

twitter- något för undervisningen?

Nu har jag har just twittrat för första gången i mitt liv. Så här skrev jag:
Pingis-skjutsning,pussel, Babel,kurs i digital kompetens - mitt liv 3/11. Och förberett Stockholmshelg med syrran och våra söner!
Eventuellt blir det också mitt sista twitter. Time will tell. Det är ju väldigt svårt att förutse hur mitt agerande på den digitala arenan kommer att utvecklas.

Håller alltså på och undersöker vad twitter är och vad det tvittras om. Känner ingen som twittrar- eller känner kanske snarare inte till om någon jag känner twittrar. Här kommer ett smakprov på vad det twittrats om idag bland dem jag bestämt mig för att följa (Man får lite förslag då man registrerar sig): Gardell har idag kommit med ett visdomsord , Fabrigas får behålla håret efter en vadslagning, Carl Bildt ska gå på Roxettekonsert.

Känner mig skeptisk. Men jag har ju läst om elever på gymnasium i Göteborg twitrat om littertur i svenskan. Det tyckte jag verkade intressant. Så frågan för mig får ju bli om jag kan använda det i undervisningen? Man måste skriva kort- kommer eleverna att fokusera på väsentligheterna då?
Ni som läser detta- Vad är era erfarnheter av Twitter? Hur kan det användas i undervisningen? Eller har ni helt enkelt någon egen favorit ni följer och vill rekommendera?

6 kommentarer:

Niclas sa...

Twitter är mitt viktigaste verktyg för att hålla koll på omvärlden. Ett strålande verktyg i mina ögon. Jag har twittrat lite drygt ett år. Så ger det en chans vet ja. Det viktiga är att du bestämmer dig för vad du ska ha det till.
Lycka till.

Tiina sa...

Jag twittrar ganska mycket och kollar min Twitter konstant ;-) Dock vet jag inte riktigt hur man kan använda det i undervisningen, men skulle gärna vilja undersöka detta vidare.

Vad heter du på Twitter?

Sara sa...

Jag tänkte att man kan använda twitter för att, med hjälp av en hashtag, samla ihop elevers förförståelse av något. Ingen behöver känna sig för blyg för att räcka upp handen och allt går att se i ett långt flöde.
/Sara

Tiina sa...

På Twitter heter jag TiinaE, ska genast börja följa dig. Jag brukar tiwttra om allt möjligt. Alltifrån vardagssaker till roliga länkar och om olika åsikter. Vet inte riktigt om det fyller någon funktion. Jag har först på sistone funderat på vad Twitter skulle kunna ha möjligheter, fördelar och nackdelar.

Jag följer både lite kändisar (främst amerikanska) och lite folk som har liknande intressen.

frökenanki sa...

Hej!

Här kommer en lite pessimistik kommentar. Livet handlar om prioriteringar. Hur hinna följa twittrande? Informationsflödet är redan så enormt överväldigande både på jobbet och hemma så just nu ser jag inte att det finns utrymme. Jag vet att många människor känner samma press. Vi vill vara moderna, hänga med och inte vara antitanter, men..... Och nu blev jag ju nyfiken på Gardells blogg...

Anders Ambrén sa...

Hej Hej det här ser spännande ut ;-)