fredag 18 november 2011

Jag raggar! Är hopplöst efter - hur komma ikapp?Fronter/Smartboards?

Hej alla läsare. Förmiddagen har jag bland annat ägnat åt att ragga fler läsare av min blogg. Kanske är du som läser detta just en av dem. Välkommen, säger jag då!

Dessutom håller jag på att utforska olika lärplattformar. På skolan jag undervisar kommunicerar vi i dagsläget med våra elever via intranät eller first class. Tanken är att vi inom en snar framtid ska introducera en lärplattform- något som väl de flesta skolor redan har. Men här har jag ett par funderingar som gör mig tveksam.
1) Var nyligen på en föreläsning med Camilla Rudevärn, som arbetar med skolutveckling i Mölndal. Hon hade efter vad jag förstod, en del invändningar mot Fronter, som används både på grundskolor och inom den kommunala vuxenskolan i Mölndal. Bland annat nämnde hon att eleverna inte ruktigt tycks vilja hitta till Fronter. Hon kommunicerade ofta med sina elever via Facebookgrupper istället. Detta har jag också börjat göra i en klass jag har. Väldigt smidigt, faktiskt!

2) Min andrafundering:Min sons skola använder Fronter men när jag för första gången(!) ( vad tyder det på?!) loggade in där häromdagen, var innehållet för hans klass rätt magert. Igen - vad tyder det på? Och vad är era erfarenheter av Fronter- både som lärare och i vissa fall kanske föräldrar? Orkar ni med ett par frågor till! Bra - här kommer de:

Smartboards - Igen- ingen tillgång till sådana på min skola, och ingen annan erfarenhet av dem heller. Känns som om de skulle passa mig ändå. De verkar vädigt användbara. Den här länken är till en artikel som var väldigt intressant om Smartboards - speciellt för dig som redan använder dem!
http://www.diu.se/nr3-06/nr3-06.asp?artikel=s14
Varför intressant? Det får du läsa själv för att komma underfund med!
Min fråga blir: Ska jag lobba för att köpa in Smartboards till skolan? Vilka är era bästa argumnet för Smartboards?

4 kommentarer:

Tiina sa...

Jag har inte testat Smartboard själv, men när jag var i England i oktober hade alla klassrum en smartboard eller motsvarande. Både i skolan och på universitetet. Hade varit kul att testa, det verkade smidigt och spännande.

Hille75 sa...

Gustavs klass, när han gick på grevegård, hade smartboards. Verkade väldigt lätta att arbeta med. Men jag undrar om det kanske på gymnasiet är en bättre investering med en till en istället.

IngridJ sa...

Hej!
Här har du en ny läsare av din blogg!
jag jobbar på Komvux och där har vi FC, och jag har ingen erfarenhet av lärplattformar. Däremot har vi smartboards, vilket är toppen! Det var en gammal artikel du hänvisar till. Ta och läs det här:
http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/reportage/matematik/skrivtavlor-1.144393
Bästa argument för smartboards:
Man kan spara ner, rita figurer, visualisera, länka till internetsidor, ... jag kan inte tänka mig vara utan dom ... och så säger mina kolleger i andra ämne också.
Men lärarna måste få tid att lära sig använda tekniken ...
Kolla på smartklubben.se för att se mer.

frökenanki sa...

I´m out there. Följer dig med stort intresse, men så här en sen kväll orkar jag inte komma med några avancerade pedagogiska inlägg, utan nöjer mig med att konstatera att Saga är söt!